Les mondes troyens
Mariachiara Angelucci &
Vladimir Agrigoroaiei

, par Jean-Michel Colas

Vendredi 26 mars 2021, 16h-19h
Visioconférence : https://www.gotomeet.me/AncaDAN/geoarch
Par téléphone : +33 187 210 241
Code d’accès : 906-762-757

Conférence dans le cadre du séminaire « (D)Écrire le monde : Science et Littérature des Anciens aux Modernes »


- Mariachiara Angelucci (Université de Pavie/ Université d’Eichstätt)

Polemon of Ilion and the mythical landscape of the Troad

Polemon, who came from Ilion and is one of the most important periegetic authors of Hellenistic times, dealt with the mythical landscape of theTroad, as attested by some of his fragments. The lexicon Suida, which is not always reliable in regards with the information about Polemon, has handed down to us the title Πηριήγησις Ἰλίου. Even if the Suida refers explicity to Ilion, the perieget focuses not only on this city, which was well known to him, but also on other locations of the Troad. As in all his periegetical writings Polemon shows to pay particular attention to myths, sanctuaries and cults. In one fragment he explains the meaning of Smintheus, epithet with which Apollo was worshiped in a temple near Chrysa and attributed to this god also in the Iliad. Palamedes, quoted in another fragment, belongs likewise to the mythical context of the Trojan war, although he not cited in the Homeric poems. The hero is mentioned for the invention of a game similar to checkers on a stone, which was still present in Ilion at the time of Polemon. The analysis of the author’s fragments, despite the fact that they are only few in number, enable us to understand the kind of approach that he had for the Troad and his interest for the mythical landscape of this region.

- Vladimir Agrigoroaiei (CNRS, Université de Poitiers)

La légende de Troie dans la Morée franque (XIIIe-XIVe siècles)

Très peu de pèlerins passaient par les terres grecques occupées par les Latins. Nicolas da Martoni, un notaire italien du royaume de Naples, constitue une exception à cette règle : il a été obligé à faire un détour en 1395. C’est ainsi qu’il est passé par Athènes, où il a vu les portes de la ville de Troie placées dans l’entrée du Parthénon ; par l’île de Cythère, lieu de l’enlèvement d’Hélène ; ou par la ville de Patras, où l’archevêque avait fait peindre l’histoire de Troie sur les parois de son palais. Le séminaire propose une lecture diachronique de ces attractions de la fin du XIVe siècle, en suivant une série de transferts culturels entre la France, Venise, l’Italie du sud et la Morée. L’histoire de l’art et les littératures vernaculaires (grecque-démotique, ancien et moyen-française, voire italienne) témoigneront de l’évolution de ces constructions culturelles qui remontent dans la plupart des cas au Roman de Troie de Benoît de Sainte-Maure (c. 1165).

Responsables : Mandana Covindassamy, Anca Dan & George Tolias